| | | |

Gamification conferentie was weer zeer tof

Het was weer tof op de conferentie! Ook deze keer mocht ik dagvoorzitter zijn en ook al is dagvoorzitter zijn niet echt mijn stiel (ik vergeet nog wel eens wat huishoudelijke mededelingen), dit congres is altijd weer een feestje. En waarom? Omdat ik over mijn grootste passie mag praten, mensen mag aankondigen met dezelfde passie en de hele dag kan kletsen met – jawel – mensen met dezelfde passie. Party time dus!

Battlefield V laat in deze trailer de verwoesting van Rotterdam zien…

Tijdens mijn openingspraatje heb ik beelden laten zien van Battlefield V, een dikke oorlogsgame van EA die zich afspeelt in Rotterdam. Daarnaast ook nog wat beelden laten zien van de Discovery mode van Assassins Creed Origins, een spel waarbij ik enorm veel leerde van het oude Egypte en waarom Romeinen zulke etterbakken waren. Lesley, een student van het Koning Willem I College kletste ons door beelden van VBS, een gevechtssimulator als trainingstool. Dus wie zegt dat videogames niet educatief zijn? Nou dus.

De skill tree van onze Gamification virtuozen

Daarna mocht ik het woord geven aan de twee “grootste game virtuozen die ooit over de aarde wandelden” of iets van die strekking. Hun woorden, niet de mijne. Gerben Bakker en Stijn Folkers, twee natuurkunde-docenten die vertelden over hun toepassing van een skill tree in de lessen. Indrukwekkend om te zien hoe zoiets typisch game-isch kan werken in de klas. En uiteraard hilarisch om te horen wat werkte en wat niet. Spoiler: een zak snoep als beloning werkt gek genoeg dus niet. Daarnaast runnen ze ook een youtube-kanaal met lessen over natuurkunde, boemlauw geheten.

Zelfs Plato deed al aan Escape Rooms… ?

In de middag mocht ik het woord geven aan mister Escape Room Michiel van Eunen. Hij nam ons mee in de wereld van de escape rooms. Leerzaam en ook weer indrukwekkend. Minder geslaagd was dat hij – ondanks mijn aandringen op het podium, talk about pressure – weigerde te vertellen waarom hij op een ander congres de badge Bas Ass had verdiend. Jammer hoor, heel jammer.

Bordspellen! Bestaande zoals Pandemie en Potion Explosion en het door Marthijn ontwikkelde Spion op je pad.

Na de keynotes waren er nogal wat werksessies om uit te kiezen en was er een open space waar onder andere Hulan, de maker van de social app die bij het congres hoorde een stand had en Marthijn de Blaeij met zijn eigen ontwikkelde bordspellen stond namens Games&Learning, ikke dus. Want wat is een congres over spellen zonder bord- en kaartspellen? Precies, niets dus. Al met al een toffe dag. Lees ook het verslag op Mission Start, daarin zitten ook links naar presentaties. Dank Mission Start voor deze dag. Volgend jaar weer?

Dikke pret zo’n congres!

Vergelijkbare berichten