| | |

Beasts of Balance: beesten stapelen, mixen en migreren

Zaterdagochtend 8:05.
Mijn dochter en ik pakken mijn nieuwe pakketje uit: Beasts of Balance. Ongeveer een jaar geleden steunde ik dit Kickstarter-spel. Het concept van fysieke beesten die je moet stapelen en die feedback geven via de iPad leek me interessant. Het spel is eindelijk gearriveerd. We downloaden de bijbehorende app, pakken de doos uit, bekijken alle beesten zorgvuldig en starten het spel.

Om 12:08 komen man en zoon binnen van voetbal. Verbaasd kijken mijn dochter en ik op. Nú al?

Vul je land met dieren
In Beasts of Balance is het je doel om een landschap op de iPad te vullen met dieren. De dieren die je wilt toevoegen, scan je en zet je op de speciale Plinth (een plateau), die (soort van) herkent wat erop staat aan het gewicht. Zodra je een beest scant verschijnt deze op de iPad. Zet je ‘m vervolgens op de Plinth, dan gaat hij je land bewonen en krijg je punten.

Kruisen en migreren
Je kunt deze beesten kruisen en migreren van habitat (land, water of lucht). Een kruising tussen een octopus en een warthog (wrattenzwijn) levert je bijvoorbeeld een Hogtopus op. Met migraties kun je een beest verplaatsen van bijvoorbeeld water naar land, waardoor ook een nieuwe soort ontstaat. Er zijn heel veel verschillende combinaties te maken!

Elementen
Je dieren sterven uit als ze omringd worden door sterkere soorten. Je kunt ze wat meer kracht geven door speciale ‘elementen’ op de Plinth toe te voegen: een waterdier kun je sterker maken met het element water. Een landdier met het element land, etc. Moet het element natuurlijk nog wel passen op de stapel met voorwerpen.

Ongedwongen coöperatief
Als ontwerper vind het ik het spel fascinerend om een aantal redenen. In de eerste plaats nodigt het spel uit tot ongedwongen coöperatief spel. Het spel geeft niet aan hoeveel spelers er nodig zijn en vertelt je nergens om het samen te spelen. Je kunt het  trouwens ook prima alleen spelen. Maar niet voor lang. Want het stapelen van de beesten, de nieuwe soorten die ontstaan en zeker ook de kans dat  de stapel beesten omvalt, verleiden alle mensen in de buurt mee te spelen en verleiden jou als speler tot uitroepen om iedereen erbij te betrekken: “Kijk nou eens, een nieuw beest! Gaaf.” En: “Nee, niet daar neerzetten. Dan valt ie. Mag ik?”

Zwaartekracht
Daarnaast is de duur van de spelsessies niet opgelegd door een tijdslimiet, een maximaal aantal punten of een winnaar, maar door het omvallen van de stapel met beesten. Het spel kan ook eindigen als je alle spelstukken gebruikt hebt, maar dat is bij ons nog niet vaak voorgevallen. Er zijn trouwens spelstukken bij te bestellen (verleidelijk, maar ik hou me nog even in). Het geeft een natuurlijk soort einde aan het spel. En meteen ook weer zin om het opnieuw te spelen.

Virtualiteit
Qua vormgeving vind ik het interessant dat de ontwerpers niet hebben gekozen om de spelstukken uit de fysieke wereld zo mooi mogelijk na te bouwen in de wereld op de iPad, maar om daar juist een meer ‘magische’ vormgeving aan te geven. Met meer kleur, andere vormen en beweging. De virtuele wereld voegt hier echt wat toe aan wat je fysiek in je handen hebt.

Ooit schreef ik een scriptie over game-interfaces en het viel me op hoe virtualiteit steeds realistischer de werkelijkheid probeert na te bootsen. Deze ontwerpers hebben die andere, veel interessantere route gekozen: er is een verband, maar er is ook iets anders op dat scherm, iets dat je in het echt niet ziet. En niemand zegt: “Hee, die beer in die wereld lijkt helemaal niet op deze beer in mijn hand…”

Spelerstypen
Tot slot biedt het spel aanknopingspunten voor veel verschillende spelerstypen. Als competitief speler kun je gaan voor de highscore – wij dachten overigens dat we een heel eind waren met onze 435 punten, maar het internet verlichtte mij dat de hoogste score reeds 780 is. Als verzamelen je hobby is, kun je je ook verliezen in het maken van steeds nieuwe soorten die toegevoegd worden aan je beestenbibliotheek. Tot slot kun je als creatieve bouwer/creator ook gaan voor de gekste stapel beesten: hoe onwaarschijnlijk kun jij ze opstapelen? Ook heel leuk trouwens: de gekke namen van de nieuwe beesten hardop uitspreken – voor de ‘performers’ onder ons.  Voor ieder wat wils!

Zaterdag 12:15
We geven het spel over aan mijn man en zoon. Mijn dochter en ik gaan de deur uit. Als we om 15:05 terugkomen, zien we die bekende blik in hun ogen. Nú al thuis?

Nu alleen nog de opgave voor ons moderne ouders: is het een gezelschapsspel of valt het onder de ingeperkte ‘schermtijd’ per dag?

(We hebben met pijn in ons hart besloten tot het laatste, er zit tenslotte een scherm bij).

Kopen?
Het spel is in Nederland alleen te koop bij spellenwinkel Subcultures in Utrecht. Leuk voor alle kerstavonden bij familie.

Meer info: www.beastsofbalance.com

 

Vergelijkbare berichten

2 reacties

  1. Ik overweeg dit te kopen voor mijn klas (6-8 jaar).
    Is dit zelfstandig te spelen of is een volwassene nodig?
    Stoort de Engelse interface of is het duidelijk zonder de taal?

  2. Ik overweeg dit te kopen voor mijn klas (6-8 jaar).
    Is dit zelfstandig te spelen of is een volwassene nodig?

    > mijn kinderen speelden vanaf 7 jaar zelfstandig, maar wel nadat ik het meerdere malen met ze samen had gespeeld. Het wordt wel snel een bende als ze alleen spelen, want de beesten vallen om en rollen alle kanten op. Samen met een volwassene gaat het meer geordend.

    Stoort de Engelse interface of is het duidelijk zonder de taal?
    > het is te spelen zonder dat je het Engels begrijpt. Er is veel beeldend in de interface. Maar ik heb mijn kinderen het wel eerst goed voorgedaan.

    Bekijk anders dit filmpje eens goed en oordeel zelf: https://www.youtube.com/watch?v=xg4cbVGz-4Q

Reacties zijn gesloten.