|

Wat voor speler ben jij? Doe de test!

Een van de meest gave spelonderdelen van elk spel is de speler zelf. Of je nu op de bank trophies aan het verdienen bent op je PlayStation, op straat loopt met je telefoon en Pokemon Go, onderwijl uitgescholden door omstander terwijl jij het net even druk hebt met dat vervelende mormel, of dat je met een groep vrienden een bordspel aan het doen bent.

De speler als spelelement is zo interessant omdat het dus afhangt van jou en je medespelers – en iedereen is zoals we weten toch echt serieus anders. Die leuke vriendin van jou die zo gezellig kletst met iedereen kan zich ontpoppen tot een vals mormel tijdens een onschuldig potje Pesten. Of die normaal zo praatgrage vriend van je blijkt zich het liefst stilletjes te concentreren tijdens een avondvullend sessie van Caverna. Speler zijn uniek, veranderlijk, onderhevig aan stemmingen, humeuren en buien en hebben verschillende voorkeuren voor bepaalde type spellen of spelmechanismen.

Wie is jouw speler?

De tijd van verzuiling en grote groepen identieke mensen is voorbij
De tijd van verzuiling en grote groepen identieke mensen is voorbij

Het is belangrijk om te weten te komen wie jouw speler nu eigenlijk is. Dat begint al bij een spelavond en het kiezen van een spel: wordt het een luchtig potje Love Letters, wordt het lachen, gieren en brullen bij het bluffen van Sheriff of Nottingham, wordt het gezamenlijk de wereld redden bij Pandemie of de messen op tafel bij Imperial Settlers. Een avond kan totaal verkeerd lopen als je dit verkeerd inschat, zoals ik zelf ooit meemaakte dat een vriendschap bijna ontplofte na een avond te fanatiek Uno of die keer dat ik vol enthousiasme een spel presenteerde en mijn medespeler het het meeste belachelijke spel ooit vond. En lelijk. En belachelijk. En hoe kon ik met zo’n stom spel komen. Afijn.

Maar ook voor gamesbedrijven is het nogal belangrijk te weten wat jouw doelgroep, je spelers dus, eigenlijk voor types zijn. Dus maken we daar modellen voor, proberen we via vragen te achterhalen waar de voorkeuren liggen en hoe we onze spelers een zo goed mogelijke ervaring kunnen geven. Want zoals met weinig andere dingen in het leven: het spelen van een spel moet vrijwillig gebeuren, plezier geven, leerzaam zijn zonder verplichting – en dat lukt alleen als je je spelers echt iets biedt waar ze plezier aan hebben.

Wie ben jij als speler?

Voor de videogamemarkt zijn die modellen al wel aanwezig. Met name het model van Bartle, Bartle taxonomy of player types, is bekend. Gebaseerd op World of Warcraft (MMORPG’s) worden in dit model vier spelerstypes gedefinieerd: de Killers, de Achievers, de Socializers en de Explorers. Dit toch best oude model uit eind vorige eeuw is wijdverspreid geraakt binnen de videogame-industrie, heeft ladingen varianten en heeft de nodige kritiek opgeleverd, niet in het minst van de master himzelf, zoals blijkt uit deze hilarische lezing van hem over zijn eigen model. Voor mijn doel is het ook niet geschikt, want ik zit op het maken en beschrijven van analoge spellen.

Daarom vond ik het onwijs interessant om deze nieuwe test te doen, een die speciaal gemaakt is voor de analoge gamers. Mijn bordgaming style is: Low Conflict, Relaxed, and Immersed, en ik moet zeggen, dat klopt aardig. De bijgevoegde beschrijving noemt spellen die ik inderdaad erg graag doe, zoals Coup (Social Manipulation), King of Tokyo (Accesibility), Above and Below en Tokaido (Aesthetics) en Mice and Mystics (Immersed). Yup, ik duik graag een wereld in, vind dat het mes liever in de bestekbak blijft en hou enorm van die hele mooie spellen, die kunstwerkjes, de eye candy.

Nu levert deze test geen player types op, maar wel voorkeuren voor speelstijlen en typen spellen. Waardevolle informatie als je zelf een spel ontwikkelt, alhoewel je dan dus eerst je spelergroep deze test moet laten doen. Ik denk er nog even overna hoe dat het beste kan.

En jij? Wat is jouw stijl? Ik ben benieuwd naar het resultaat!

Doe de test.

De test is ontwikkeld door Quantic Foundry in samenwerking met Coalition Game Studios.

Vergelijkbare berichten